Meditation 


 

In meditation, we are taught to silence the mind and sit in the self.

In understanding this silence, we begin to understand the self.

Vi lever i ett väldigt känslobaserat och obalanserat samhälle där allt måste ske NU för annars finns det inte. Våra sinnen bombaderas av intryck 24:7 och tystnaden har blivit en bristvara. Via mobilen och surfplattan matas vi standigt med aviseringar och notiser, om allt från vad som händer i närområde till i världen. Det plingar och vibrierar från chattar, sms och tiktok och för varje pling splitras hjärnans uppmärksamhet. Den vanligaste sjukskrivningsorsaken idag är relaterad till psykisk ohälsa vilket inte är konstigt om man förstår hur hjärnan fungerar och tittar på hur vi lever. För att hjärnan och kroppen ska kunna fungera som tänkt, behövs det vilopauser utan intryck och stimuli. Något de flesta inte tar idag utan så fort det finns en minut över åker mobilen fram eller så zappar man på fjärrkontrollen. Vår uppmärksamhet flackar hit och dit och vi tappar ständigt fokus på vart vi borde lägga vår energi och till slut kan vi inte bedömma vad som är viktigt i vårt liv. Vi oroar oss för saker som med stor sannolikhet aldrig kommer hända eller som vi inte kan påverka. Vi reagerar känslomässigt och lever omedvetna om vilka tankemönster som styr oss i vardagen. Gamla nervävda tankemönster som "låser" och begränsar oss på ett omedvetet plan till en verklighet som kanske inte ens existerar längre.

När man börjar meditera och riktar sin uppmärksamhet inåt istället för utåt kommer med tiden en medveten om vad som pågår i bakgrunden. Vad det är för tankar som styr och med tiden lär man sig stänga av bruset, ta kontroll över sinnet och rikta sitt fokus på det som är viktigt. Du frigör energi och massvis med tid när du tar kontroll över sinnet. Du behöver inte längre lägga tid på att alta och oroa dig över saker som antagligen aldrig kommer att hända. Du lär dig att vara "här och nu" i stunden samtidigt som du vet vart du är på väg och hur du ska prioretera utan att det blir jobbigt. När kroppen inte befinner sig i ett ständigt stresspåslag med tunnelseende breddas också möjligheter och förmågan till att se saker för vad de är. Beroende på vilken meditationsteknik du använder kan den renar ditt undermedvetna och "rensa ur garderoben" vilket ger dig klarhet till att kunna vara i nuet och njuta av de positiva i livet.  

Hur ska jag hinna med att meditera? Svaret är att meditation ger tillbaka 10 gånger så mycket tid som du lägger ner. Skulle du avsätta 20 min/dag kommer du på sikt att frigöra drygt 3 timmar med tid per dag. Helt enkelt för när man mediterar regelbundet leder det till att man får bättre djupsömn, har mindre oro och stresspåslag och kan styra ditt fokus. Du lär dig stänga av av de ständiga tjatrande som pågår i skallen och som tar mycket tid och energi. Du blir också mer medveten om dina vanor/ovanor och vart du lägger din tid. 

Vill du komma igång och meditera? Jag startar med jämna mellanrum meditationsgrupper och har även ett individellt upplägg för en eller flera personer där jag coachar och mediterar med dig/er under några veckor för att du/ni ska kunna komma igång. Hör av dig för mer information om upplägget  marie@vagayoga.nu