Meditation 


 

In meditation, we are taught to silence the mind and sit in the self. In understanding this silence, we begin to understand the self.

Kundaliniyoga traditionen är känt för sitt stora utbud av meditationer där man använder sig av olika teknikerna, pranayama, mantra och mindfullness. Ett yogapassen avslutas alltid med en meditation som kan vara allt från 3  till 32 minuter långt. Finns också betydligt längre meditationer men det är inte så vanligt att man gör i en veckoklass. Förutom de vanligaste meditationerna som används inom kundaliniyogatraditionen finns massvis med olika meditationsstilar, både kopplat till religionssystem och fristående. Buddistisk meditation, Kristna meditation, Kriya meditation, Zen meditration - lista kan bli hur lång som helst. 

Vad är meditation? Meditation är en teknologi som använder det du redan har -  your sences, your mind, and your body. Allt är sammalänkat och genom meditation skapas en komminikation mellan dig och din mind och mellan your mind and your body. Beroende på vilken meditationsteknik du använder kan du påverka kroppen och knoppen på olika sätt 

Svårt att hitta tiden till att meditera? En rätt vanlig verklighet för många är att man skulle vilja lära sig meditera men vet INTE vart man ska hitta tiden till att hinna med. Åt ena sidan vet man att meditation skulle kunna hjälpa en må bättre i vardagen och samtidigt finns risken att det blir ännu en stressfaktor bland allt annat man ska hinna. 

Vart finns då tiden till att hinna meditera? Svaret på det är att medition ger tillbaka 10 gånger så mycket tid som du lägger ner! Skulle du avsätter 20 min/dag kommer du på sikt att frigöra drygt 3 timmar med tid per dag. Hur är det ens möjligt undrar du säkert nu? Svaret på det är att när man mediterar regelbundet leder det till att man får bättre djupsömn, har mindre stresspåslag och kan styra sitt fokus till det man vill!  Du lär dig stänga av de ständiga tjatrande som pågår i skallen och som tar mycket tid och energi! 

Väldigt mycket av vår tid går åt till att "irrar runt" och ständigt tappa fokus på vad som är viktigt och vart vi borde lägga vår tid. Vi oroar oss för saker som aldrig kommer hända och lever omedvetna om vilka tankemönster som styr oss och bidrar till att vi missar mycket av de positiva i livet. Våra tankar "låser" och begränsar oss omedvetet till en verklighet som kanske inte alls är vår längre. Beroende på vilken meditionsteknik du använder kan den renar ditt undermedvetna och "rensar upp i garderoben" vilket ger dig klarhet att vara i nuet. Du vet precis vart ditt fokus är och vart du vill lägga din tid och tankekraft.  När man börjar rikta sin uppmärksamhet inåt istället för utåt blir man medveten om vad som pågår i bakgrunden och med tiden lär man sig stänga av bruset, ta kontroll över sinnet och rikta sitt fokus på det som är viktigt. Du frigör energi och massvis med tid när du har kontroll över sinnet! Du behöver inte längre lägga tid på att alta och oroa dig över saker som antagligen ändå aldrig kommer att hända. Du lär dig vara i nuet, här och nu, samtigt som du vet vart du är på väg och vad som är viktigt för dig! När kroppen inte befinner sig i ett ständigt stresspåslag med tunnelseende, breddas också möjligheter och förmågan till att se saker för vad de är. 

Upplevelsen av meditation Hur du kommer uppleva meditationen, vilka tankar & känslor som uppstår kommer vara helt individuellt beroende på vem du är och vad det är för typ av meditation du gör. Upplevelsen av meditation är alltid individellt även om man mediterar i grupp och det finns inget "rätt eller fel". 

Vill du komma igång och Meditera ? 

Tycker du meditation verkar intressant och skulle vilja pröva? Jag startar med jämna mellanrum meditationsgrupper och har även ett individellt upplägg för en eller flera personer där jag coachar och mediterar med dig/er under några veckor för att du/ni ska kunna komma igång. Hör av dig för ett förutsättningslöst samtal marie@vagayoga.nu

Olika Meditationstekniker